خب در کنار رمان‌ها و داستان‌ها، گاهی اوقات هم کتابایی می‌خونیم که در این دو دسته نمی‌گنجه. ولی خوندنشون بی‌فایده نیست. موضوعشون ممکنه هرچیزی باشه. بستگی به علاقه افراد داره. می‌تونه یک کتاب در زمینه روان‌شناسی باشه؛ یا در زمینه علوم انسانی؛ یا حتی فوتبال یا جامعه‌شناسی یا فلسفه یا دین یا موسیقی یا هر موضوع دیگه‌ای. 

مثلاً پیشنهادای خودم در هر دسته موارد زیره:

روانشناسی: هنر شفاف اندیشیدن-رولف دوبلی (معرفی کاملش در وبلاگ رادیو)

علوم انسانی: کتاب جستاری چند در فرهنگ ایران دکتر مهرداد بهار، این چند روز در حال خوندنش هستم و فوق‌العاده جذاب و دوست داشتنیه این کتاب. کتاب درواقع مقالاتی از دکتر مهرداد بهار هست که در مورد اساطیر ایران، شاهنامه، ورزش باستانی، نوروز و جشن‌های ملی و ... صحبت کرده. متن کتاب خیلی ساده و قابل فهمه. و مهمتر از همه اینکه مقالات به‌صورتی کاملاً علمی و مستند نوشته شده. در کل خوندنش خالی از لطف نیست.

فوتبال: در زمینه فوتبال چندتا کتاب می‌تونم پیشنهاد بدم که حتی غیرفوتبالی‌هاهم ازش لذت ببرن. قطعاً اولی کتاب فوتبال علیه دشمن سایمون کوپره و دومی روزی روزگاری فوتبال از حمیدرضا صدر عزیز. نگاه هر دو کتاب به فوتبال، از منظر تاریخی و جامعه‌شناسانه است. حتی اگه اهل فوتبالم نباشید از کتاب اول قطعاً لذت خواهید برد.

جامعه شناسی: در زمینه جامعه شناسی قبلاً یک پست خیلی خوب از وبلاگ هشت حرفی سراغ داشتم. ولی اگه روزی روزگاری خواستید در مورد جامعه‌شناسی مطلبی بخونید با کتاب مختصر و مفید نشر ماهی شروع کنید. نوشته استیوبروس درکل این مجموعه مختصر و مفید نشر ماهی فوق‌العاده دوست‌داشتنی است. به غیر از کتاب جامعه‌شناسی، کتاب اساطیر(رابرت سیگال) و انسان شناسی اجتماعی و فرهنگی(جان ماناگن و پیترجاست) رو هم از این مجموعه خوندم و راضی بودم. کتاب به‌صورت مختصر به بررسی نظریات جامعه‌شناسی و علم جامعه‌شناسی پرداخته. و از هر نظر کتاب خوبی برای شروعه.

تاریخ: خیلی وقت قبل از مترسک(هرکجا هست خدایا به سلامت دارش) پرسیده بودم کتاب تاریخی که به‌طور مختصر به بررسی تاریخ ایران پرداخته باشه چی بخونم؟ و اون کتاب چکیده تاریخ ایران از حسن نراقی رو پیشنهاد داد. کتابی که به‌صورتی کلی و با متنی ساده به بررسی تاریخ ایران پرداخته و به‌نظر من کتاب کاملی بود.

در زمینه موسیقی کتابی سراغ ندارم. و اینجاست که لازمه از دانسته‌های هم‌دیگر استفاده کنیم. 

پس در هر زمینه‌ای کتابی خوندید، و فکر می‌کنید خوندن اون کتاب برای دیگران هم می‌تونه مفید باشه؛ خواهش می‌کنم در زیر این پست با ارائه کمی جزئیات به معرفی اون بپردازید.