پایگاه اینترنتی رادیو بین المللی چین (CRI) به نقل از منابع داخلی نوشت: «همزمان با نزدیک شدن به ماه محرم، نگاهی به طبل‌های در معرض فروش در حوالی راسته پارچه فروش‌های بازار تهران این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که این طبل‌ها ساخت کدام کشور است؟ پاسخ به این سؤال را در برچسب‌هایی که "MadeinChina" رویشان نقش بسته، می‌توان دریافت.»

 

 

این منبع دولتی ادامه داد: «کشور چین بزرگترین مبدأ طبل‌های وارداتی ایران در نیمه نخست امسال بوده است. قیمت این طبل‌ها بر اساس سایزشان متفاوت است و گاهی نیز طبل‌های ساخت ایران به چشم می‌خورد.

بر اساس مشاهدات، جنس این طبل‌ها عمدتا از استیل و آهن است و چوب استفاده شده در آن‌ها نیز "توپوز" نام دارد. بر این اساس، متوسط قیمت یک طبل کوچک 63 هزار تومان است، اما قیمت این کالا به طور میانگین از 90 هزار تومان تا 600 هزار تومان متغیر به نظر می‌رسد.»

 

 

 

 

بر پایه گزارش مذکور، «آمار واردات طبل در ششماهه اول سال جاری گویای این است که چین به لحاظ وزنی اولین صادرکننده این کالا به ایران است. امارات متحده عربی نیز به لحاظ ریالی و ارزش دلاری بزرگ‌ترین صادرکننده طبل‌ به ایران بوده است. البته کشورهای دیگری هم در این میان تلاش کرده‌اند در بازار ایران جایی برای طبل‌های خود پیدا کنند؛ از جمله: هلند، ترکیه و آلمان.»

 

 

رادیو چین خاطرنشان کرد: «مجموع طبل‌های واردشده به ایران در ششماهه نخست سال جاری، ارزشی معادل 458 میلیون و 359 هزار ریال معادل 17 هزار و 736 دلار داشته‌ است. موضوع قابل توجه این است که علی‌رغم مشاهده طبل‌های ژاپنی در بازار ایران، در میان کشورهای صادرکننده طبل به ایران نامی از کشور ژاپن دیده نمی‌شود که این شائبه را به وجود می‌آورد که طبل‌های ژاپنی از مبادی غیررسمی عبور داده شده‌اند.»