اول اینکه با خواندن این کلمه‌ها کسی آشپز نمی‌شود. در حقیقت نامبردۀ نگارنده این سطور خودش آشپز که هیچ، نیم‌پز هم نیست. با این حال به خاطر جبر روزگار گاهی مجبور بوده‌ام دست به تجربه‌هایی بزنم و بر اساس همین تجربه‌ها چیزهایی یادگرفته‌ام. دیگر اینکه چون اغلب این آموزه‌ها به کمک تجربه به دست آمده، گاهی ممکن است عجیب‌وغریب به نظر برسند و با عقل سلیم جور درنیایند؛ اما باور کنید بارها امتحان شده و امتحان خود را پس داده‌اند. حالا اگر اتفاقی افتاد و مثلاً غذایتان سوخت یا طعم بدی داشت یا یکی از اعضای خانواده را روانۀ بیمارستان کرد، دیگر مقصر من نیستم. حتماً خودتان یک‌جایی مسیر را اشتباه رفته‌اید. خلاصه که بنده هیچ مسئولیتی را برعهده نمی‌گیرم. بازهم میل خودتان. در آخر اینکه من برای آشپزی از ابتدایی‌ترین چیزهای در دسترس استفاده می‌کنم. شما هم همین‌ کار را بکنید و بیخیال ادا و اطوار و این حرف‌ها. با این توضیح‌ها برویم سراغ اولین آموزش:


«تخم‌مرغ نونی دورو»

اگر دور و برتان آدم‌های دورو وجود دارد همین فردا با او قطع ارتباط کنید. دورویی اصلاً خوب نیست و جای آدم دورو هم ته جهنم است. اما بحث «تخم مرغ نونی دورو» متفاوت است. اولین بار که تصمیم گرفتم تخم‌مرغ را این‌طوری بپزم یادم نیست. فکر می‌کنم ابتدایی یا راهنمایی بودم. در همۀ سال‌های زندگی در خانه و خوابگاه تخم مرغ نونی یکی از غذاهای موردعلاقه‌ام بوده و بارها آن را پخته و خورده‌ام. خلاصه که این غذا پیش من جایگاهش کمتر از پیتزا نیست.

 

مواد لازم:

تخم‌مرغ: یک عدد. (اگر فکر می‌کنید با یک تخم‌مرغ سیر نمی‌شوید، از دو-سه تخم‌مرغ استفاده کنید.)

نان: دو تکه برش داده شده به اندازۀ کف تابه.

ادویه: به میزان لازم. (می‌توانید از هر ادویه‌ای که دوست دارید استفاده کنید. از نمک گرفته تا پودر هل و دارچین و ...)


روش پخت:

قبل از هرچیز تخم‌‌مرغ(ها) را داخل ظرفی بشکنید و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید. حال مایع تخم‌مرغ را خوب هم بزنید تا با مواد اضافه شده مخلوط شود. در قدم بعد به سراغ تابه بروید. تابه را روی شعلۀ کم قرار دهید و به میزان لازم روغن اضافه کنید. (میزان لازم یعنی در حدی که غذا خوب پخته شود.) اگر تعداد تخم مرغ‌ها کم است، بهتر است از تابه‌های کوچکتر استفاده کنید. اگر هم قصد دارید برای دو سه نفر غذا بپزید که خب دیگر گفتن ندارد. از تابۀ بزرگتری کمک بگیرید. 

بعد از اینکه روغن کمی داغ شد، یکی از نان‌ها، که به اندازۀ کف تابه برشش داده‌اید، را بردارید و درون تابه بیاندازید. دقت کنید که نان باید به اندازۀ تابه برش خورده باشد و تمامی سطح آن را بپوشاند. حالا به سراغ مخلوط درون ظرف بروید و آن را روی نان پخش کنید. در این مرحله باید حواستان باشد که مایع تخم‌مرغ به تمامی بخش‌های نان برسد و البته از کناره‌های نان بیرون نزند. 

بعد از اینکه مایع را روی نان پخش کردید، به سراغ تکه نان دوم بروید. آن را بردارید و به آرامی روی سطح مایع پخش شده پهن کنید. اگر کمی به آن فشار وارد کنید بهتر است. با این حال دقت کنید که تخم‌مرغ‌ها از لای دو تکه نان بیرون نزند. می‌توانید روی سطح نان‌ها کمی نمک یا ادویه‌های دیگر مثل فلفل یا آویشن بریزید. 

برای اینکه تخم‌مرغ خودش را سریع بگیرد و زودتر پخته شود، درب تابه را روی آن قرار دهید و شعله گاز را کم کنید. دو یا سه دقیقه که منتظر بمانید کافی است و می‌توانید درب تابه را بردارید. حالا باید به سراغ سرخ کردن طرف دیگر نان‌ها بروید. برای برگرداندن تخم‌مرغ و نان‌ها بهتر است از یک کفگیر چوبی یا سیلیکونی کمک بگیرید. (هشدار! استفاده از قاشق یا چنگال‌های فلزی به سطح تابه آسیب می‌زند؛ که بعد ممکن است عواقب جانی و مالی داشته باشد.-توضیح از بندۀ نگارنده.)

پس تخم‌مرغ پخته شده را برگردانید و به سمت دیگر آن زمان دهید تا به خوبی سرخ شود. اگر احساس می‌کنید از سطح تابه دود بلند می‌شود یا نان‌ها به خوبی سرخ نمی‌شود، کمی روغن به تابه اضافه کنید. سطح نان سرخ شده باید طلایی شده و رنگی دلچسب و اشتهاء‌آور داشته باشد. (رنگی مثل ته‌دیگ ماکارونی) پس از اینکه هر دو طرف نان به اندازۀ دلخواه‌تان سرخ شد می‌توانید زیر گاز را خاموش کرده و از خوردن غذای خود لذت ببرید. اگر هم دوست داشتید می‌توانید با هرچیزی که در یخچال پیدا شد آن را تزیین کنید.


پی‌نوشت: من ساده‌ترین شکل« تخم مرغ نونی دورو» را آموزش دادم. برای تغییر مزۀ این غذا از مواد دیگری هم می‌توانید کمک بگیرید. برای مثال می‌توانید در مخلوط تخم‌مرغ از قارچ، سوسیس یا سبزی‌های کوهی(یا حتی کوکویی) استفاده کنید. همچنین می‌توانید قبل از اینکه برش دوم نان را روی مایع پهن کنید، از کمی پنیر پیتزا استفاده کنید؛ که ناجنس مرده را زنده می‌کند و نان خالی را در حد قرمه سبزی خوشمزه.