صفرم:

محتوای این پست را بر اساس تجربۀ شخصی می‌نویسم. ممکن است تجربیات شما نسبت به تجربیات من متفاوت باشد. پس اگر تجربه‌ای موفق یا ناموفقی در زمینۀ خرید کتاب از فروشگاه‌های اینترنتی دارید، لطفاً برایم بنویسید. 


یکم:

خرید از فروشگاه‌های اینترنتی باب میلم نیست. به شخصه خرید از کتاب‌فروشی‌های شهر را ترجیح می‌دهم. به دو دلیل، اول اینکه دیگر خبری از دست‌اندازهای ارسال بستۀ پستی و صبر چندروزه نیست. و دوم اینکه هرچند ناچیز، اما به اندازۀ توانم به اقتصاد کتاب‌فروشی‌های شهر کمک می‌کنم.


دوم:

با این وجود، بارها پیش آمده کتاب موردنظرم را کتاب‌فروشی‌های شهر نداشته‌اند و به ناچار سراغ گزینۀ دوم، یعنی خرید از کتاب‌فروشی‌های اینترنتی رفته‌ام. در خرید از فروشگاه‌های اینترنتی چند ملاک کلی دارم. اولین و مهم‌ترین ملاکم قطعاً هزینۀ پرداختی است. برخی از سایت‌های فروشنده اصرار دارند نسخه‌های پایانی کتاب را برای فروش بگذارند؛ که در نتیجه قیمت کتاب هم بیشتر خواهد بود. بهترین سایت‌ها از این نظر فروشنده‌هایی هستند که تخفیف‌های فصلی خوبی ارائه می‌دهند و گاهی هم ارسال رایگان دارند. ملاک دوم جامع بودن فروشگاه است. طبیعی است که ترجیح خریدار تهیۀ چند کتاب در کنار هم باشد. نه اینکه یک کتاب را از فلان سایت بخرد و دومی را بهمان سایت. سومین ملاک هم ویژگی‌ها و طرح‌های اختصاصی کتاب‌فروشی‌هاست که گاهی مرا به سمت خرید از آن‌ها می‌کشاند. 


سوم:

سایت کتاب‌یاب یک ابزار خوب برای خرید کتاب آنلاین است. اولین قدمم برای خرید کتاب استفاده از همین سایت است. با جست‌وجوی اسم کتاب می‌توانید فهرست کاملی از فروشنده‌ها و قیمت‌هایشان را به‌صورت یک‌جا ببینید. جالب اینکه کتاب‌یاب حتی نسخه‌های الکترونیکی و صوتی کتاب را هم معرفی می‌کند. با یک مقایسۀ سرانگشتی و چک کردن سایت‌های متفاوت می‌توانید تصمیم بگیرید از چه سایتی خرید کنید.


چهارم:

فرض کنیم از بین پیشنهادهای کتاب‌یاب به چند سایت مختلف رسیده‌اید. از اینجا به بعد دیگر بحث مقایسۀ فروشگاه‌ها و خدماتشان مطرح است. در ادامه اولویت‌های خودم و دلایل این اولویت‌بندی‌ها را می‌گویم. به امید اینکه به کارتان بخورد.


فروشگاه اینترنتی سی‌بوک:

در خرید اینترنتی کتاب، سی‌بوک معمولاً در اولویت انتخابم است. به چند دلیل، اول اینکه بانک کتاب خوبی دارد. دوم هم اینکه اغلب بین ده تا سی‌ درصد تخفیف ارائه می‌دهد و اغلب کدهای تخفیف فصلی خوبی دارد. ارسال پستی‌ کتاب‌هایشان هم بین ده تا بیست تومان هزینه دارد که اغلب با توجه به تخفیف‌ها جبران می‌شود. ضمن اینکه اگر نسخه‌های قدیمی کتابی را داشته باشد، در سایت همان نسخۀ قدیمی در دسترس است. نه نسخه‌های تازه چاپ شده و گران‌تر. از دیگر مزایای خرید از سی‌بوک، امکان سفارش کتاب است. در یکی دو مورد کتابی را درخواست موجودی زده‌ام و به محض موجود شدن با پیامک سایت روبرو شده‌ام. ضمن اینکه ارسال کتاب‌ها هم طبق برنامه بوده و کمتر با مشکل روبرو شده‌ام.


فروشگاه اینترنتی بهان‌بوک:

از بهان‌بوک دو سه بار خرید کرده‌ام. یکی از بخش‌های ویژۀ بهان‌بوک، بخش فروش پنجاه درصد تخفیف کتاب‌های ضربه‌ خورده است. کتاب‌هایی که در حمل‌ونقل‌ها و ... کمی (در حد پارگی جلد یا خم شدن چند صفحه مثلاً) آسیب دیده‌اند و احتمالاً کسی در یک فروشگاه مایل به خریدش نیست؛ اما به کار خریداران واقعی کتاب می‌خورد. ازقضا کتاب‌های خوبی هم در این بخش پنجاه درصد تخفیفش پیدا می‌شود. نکتۀ دوم مشتری ‌مداری بهان‌بوک است. در هر بار خرید از سایت، کتابی هم به عنوان هدیه برایم ارسال کرده‌اند و خب چه کسی است که از کتاب هدیه گرفتن خوشش نیاید؟ ارسال سریع کتاب‌ها، بانک جامع کتاب‌ها و قیمت پایین برخی نسخه‌ها از دیگر ویژگی‌های بهان‌بوک است. فقط اینکه در همان چند بار خرید پیش آمده کتابی را هم موجود نداشته‌اند؛ که در این ‌صورت مبلغ کتاب به صورت کامل در همان بسته پستی برگشت داده شده است.


فروشگاه اینترنتی آدینه‌بوک:

از آدینه‌بوک تنها یک‌بار خرید کرده‌ام. آن‌هم به صورت اتفاقی دنبال کتاب غلط‌ ننویسیم بودم و رسیدم به سایت آدینه‌بوک. بعد قیمت کتاب توجه‌ام را جلب کرد. کمی بیشتر که دقت کردم، متوجه شدم سایت آدینه‌بوک بخش جدیدی برای فروش کتاب‌های دست‌دوم راه‌اندازی کرده است. این‌طور شد که کتاب ابوالحسن نجفی عزیز را از آدینه‌بوک فقط با نه هزار تومان خریدم. البته تعداد کتاب‌های دست‌دومش زیاد نیست و کتاب‌های ایده‌آلی هم در آن وجود ندارد؛ اما به‌هرحال در این خرید تجربۀ خوبی با آدینه‌بوک داشتم.


فروشگاه اینترنتی ساربوک:

کتاب‌فروشی ساربوک در همین شهر کاشان است. طبیعی است که تا حالا از ساربوک خرید اینترنتی نداشته‌ام؛ اما یک ویژگی خاص در ساربوک هست که باعث شده تا آن را در این فهرست قرار دهم. آن هم تخفیف‌های فصلی خوب و البته ارسال کتاب رایگان برای تمامی شهرهاست. بماند که بانک کتاب قوی‌ای به اندازۀ کتاب‌فروشی‌های مرکز کشور ندارد؛ ولی برای دیگر شهرها کتاب‌فروشی خوبی است.


پنجم:

در بین پیشنهادهای اراده شده در سایت کتاب‌یاب، چند سایت دیگر هم هست که خب من دل‌ خوشی از آن‌ها ندارم. اولینش سایت شهرکتاب‌ آنلاین است. از شهرکتاب دل خوشی ندارم چون در اغلب موارد نسخه‌های جدید کتاب را برای فروش دارد؛ که در نتیجه قیمت بالاتری دارند. تا حالا هم ندیده‌ام روی قیمت اصلی کتاب تخفیفی در نظر بگیرند. اگرچه بانک کتاب جامعی دارند. از سایت‌های فردابوک، مرکز تبادل کتاب و کتاب‌راه هم یکی دو بار خواستم کتابی بخرم و دست‌ از پا درازتر برگشته‌ام. نداشتن رابط کاربری خوب و ارائه ندادن خدمات مناسب باعث این دل‌زدگی از سایت‌های نام‌برده شده است. اگر به خرید نسخه‌های الکترونیکی یا صوتی هم علاقه‌دارید، می‌توانید سراغ طاقچه، فیدیبو، آوانامه یا آدیولیب بروید. 


ششم:

این راهنما حاصل تجربیات شخصی نگارنده از خرید اینترنتی کتاب بود و دوست‌ دارم تجربیات شما را هم در این مورد بخوانم.