آخرین باری که برای یک دوست نامه نوشتم، حدود یک سال و نیم پیش بود. نامه‌ای که البته هرگز پست نشد و ماند روی دستم. اگر این آخرین بار را کنار بگذارم، آخرین خاطراتم از نوشتن نامه برمی‌گردد به سال‌ها پیش. به همان سال‌هایی که در فقط همسایۀ دیوار به دیوارمان تلفن داشت و اگر می‌خواستی با کسی در تماس باشی، چاره‌ای جز نوشتن نامه نبود. گمانم هفت یا هشت سالم بود و وقت‌هایی که مادر یا خاله‌ها دست به کاغذ و قلم می‌شدند، آخرین سطرهای کاغذشان مال من بود. البته که فقط بلد بودم با یکی دو جوک‌ بی‌مزه خط‌های آخر نامه را پر کنم و تازه نوشتن همین چند خط هم لااقل یک ساعت زمان می‌برد.

 فکر می‌کنم بیشترمان یکی دو خاطرۀ شیرین از نامه‌نویسی داشته باشیم و احساس دل‌چسب نوشتن چند خط نامه را چشیده باشیم. خلاصه این شد که دیروز به ذهنم رسید بد نیست یک بازی وبلاگی با همین موضوع راه بیاندازیم. مثلاً نوشتن نامه برای یک دوست دور. خیلی دور، آن‌قدر دور که حتی وجود خارجی هم نداشته باشد!

می‌دانم کمی گیج شدید. ساده‌تر بگویم، چشم‌هایتان را ببندید و وارد دنیای ذهنتان شوید و ببینید دوست دارید کدام یک از شخصیت‌های داستانی، کارتونی یا فیلم‌های سینمایی را به عنوان یک رفیق در کنار خود داشته باشید؟ دوست دارید کدام یکی از این شخصیت‌ها، یک موجود واقعی در همین دنیای واقعی باشد؟ رفیقی که بشود برایش نامه نوشت و از حال و هوای زندگی گفت و سر درد و دل را برایش باز کرد.

مثلاً خودم همیشه دوست داشتم ماهی‌سیاه کوچولو رفیق شفیق زندگی‌ام باشد. یا دوست داشتم یک‌بار هم که شده در زندگی با آقای ووپی، سر یک میز بنشینم. گاهی هم برایش نامه بنویسم و هرچه در ذهنم می‌گذرد را به او بگویم؛ به این امید که از توی کمد درهم‌ و‌ برهمش راه‌حلی برای مشکلات زندگی‌ام پیدا کند. همین. به همین سادگی.

قانون؟ 

فکر نمی‌کنم برای این بازی به قانون خاصی نیاز داشته باشیم. سراغ هر شخصیتی (از هر کتاب و فیلم و کارتونی) می‌توانید بروید و برایش نامه بنویسید. از هرچه دوست دارید بنویسید و هرچقدر که دوست داشتید بنویسید. همین و بس. 

فقط اینکه هدفمان از این بازی دورهم بودن است و دور شدن از فضای کسالت‌بار این روزها. امیدوارم کمی هم نگرانی‌های این روزهایمان را کم کند. پس برای اینکه دورهمی بزرگتری داشته باشیم، لطف کنید و دو، سه نفر از دوستانی که دارید را هم به این دورهمی وبلاگی دعوت کنید. (ارسال لینک مطلب‌ هم فراموش‌تان نشود.)

همین و ارادتمند. :)


شرکت کنندگان تا این لحظه:

نامه‌ای برای شازده‌کوچولو (سردرگمم)، نامه‌ای برای آلن لیون (بانوچه)، نامه‌ای برای آنشرلی (سکوت من صدای تو)، یک نامۀ کوتاه (زلال)، نامه‌ای برای فارست گامپ (سفر نویسنده)، نامه‌ای برای شرلوک هولمز (در انتظار اتفاقات خوب)، نامه‌ای برای カケロヨガ (دردانه)، نامه‌ای برای راب (لاجوردی)، نامه‌ای برای بهرام (بهارنارنج)، نامه‌ای برای والتر میتی (فاطمه.ح)، نامه‌ای برای پاندای کنگفوکار(چگویگ)، نامه‌ای برای جودی ابوت (قاب احساس)، نامه‌ای برای پینوکیوی راستگو (سکوت)، نامه‌ای برای جو (خورشید)، نامه‌ای برای دکتر ارنست (احسان)، نامه‌ای برای ژان والژان (پژوهشگر)، نامه‌ای برای جولز و جولی (محسن رحمانی)، نامه‌ای برای ویلی وانکا (محبوبه شب)، نامه‌ای برای سیمور گلس (هولدن کالفیلد)، نامه برای سندباد (آبلوموف-رحیم فلاحتی)، نامه برای آنه‌شرلی (دارالمجانین)، نامه‌ای به خود گذشتۀ عدم! (عدم)، نامه برای پسرشجاع (رهام‌نوشت)، نامه‌ای برای پسر تاریکی (مستور)، نامه‌ای برای آنه شرلی (یک جرعه لبخند)، نامه‌ای برای درویس مصطفی (امید ظریفی)، نامه‌ای برای مانیکا گلر (هوپ)، نامه‌ای برای اوه (آبلوموف-زهرا طلائی)، نامه‌ای برای شازده‌کوچولو (حریر)، نامه‌ای برای جودی ابوت (فوریه)، نامه‌ای برای آن‌فرانک (مانا)، نامه‌ای برای جمشیدخان (بلاگی از آنِ خود)، نامه‌ای برای رابرت لانگدون (زمزمه‌ی تنهایی)، نامه‌ای برای پینوکیو (قاطی پاتی)، نامه برای پهلوان پوریا (سطرهای روشن)، نامه برای آلنی آق‌اویلر و ساموئل (عارفه)، نامه به انجمن کتاب‌خوانی  شبانه (گربه بزرگ)، نامه‌ای برای کوتلاس (مهناز)، نامه‌ای برای استاد عشق (بی قفس)، نامه‌ای برای جوزفین-زنان کوچک (آرامش)، نامه برای سنجاب عصر یخبندان (در جستجوی عاشقی)، نامه‌ای برای پهلوان پوریا (نقل بلاگ)، نامه‌ای برای ممول (فاطمه دخت)، نامه‌ای برای پلنگ صورتی (شارمین امیریان)، نامه‌ای برای کتاب (آقای مهربان)، نامه‌ای برای پروفسور اسنیپ (آقای تشکیل)، نامه‌ای به جیمز سالیوان (آرامم)، نامه‌ای برای جودی دمدمی (پرنیان)، نامه‌ای به شقایقم (پرندۀ سپید)، نامه‌ای برای اوه (احسان)، نامه برای پیرمرد ناشناس (خانم دایناسور)، نامه‌ای برای شنی (علی آباد)، نامه‌ای برای جک (صخره‌نورد)، نامه‌ای برای سعید (آبان)، نامه‌ای برای مارگاریتا (نسبتاً سبز)، نامه‌ای برای ال ام مونتگمری (پاییز)، نامه‌ای برای جودی ابوت (ام شهراشوب)، نامه‌ای برای هری‌پاتر (خاطرات پرتو)، نامه‌ای برای آنه (فاطمه.ع)، نامه‌ای برای گولان تروایز (We are all dreamersنامه‌ای برای امیر-بابادک باز (فرشته)، نامه برای لوییزا (رستاک)، نامه برای زهرا (آرزوهای نجیب)، نامه برای مینو (دامن گلدار اسبی)، نامه‌ای برای حسنی (زلال)، نامه برای لاله و لادن (آشنای غریب)