بارها دیده ام دانشجویان یا اساتید گرامی را که در موقع ارائه درس با استفاده از نرم افزار پاورپوینت Power Point برای خودشان چکیده هایی ( Note) را بر روی کاغذ یادداشت می کنند، که البته صورت خوشی ندارد و معمولا فرد در اینگونه مواقع به عدم تسلط در بحث متهم می شود. ولی آیا به این فکر نکرده اید که شرکتی مثل مایکروسافت چطور ممکن است به این موضوع نپرداخته باشد؟

اتفاقا بر خلاف تصور این دوستان این شرکت بهترین راه حل ممکن را ارائه داده است. بگذارید باهم مرور کنیم. هدف شما ساخت چند اسلاید برای ارائه موضوعی خاص است، معمولا افراد دو راه را انتخاب می کنند، اول تهیه چکیده مطلب بر روی برگه های کاغذی و ساخت یک اسلاید خوب است. دوم به ذهن سپردن تمامی مطالب( که اغلب باز جوابگو نیست!) و نهایت کپی کردن همه متن ارائه در اسلاید ها که طبیعتا کیفیت آن ها را بسیار کاهش خواهد داد.

و اما راه حل کاربردی.

به تصویر زیر توجه کنید:


کاملا مشخص است، سر تیتر ها در اسلاید اصلی آورده شده است و مطالبی که شما باید بدانید به طور خلاصه به صورت Note در پایین و در قسمتی که به این موضوع اختصاص دارد نوشته شده است. فرض کنیم تمامی اسلاید ها را به همین شکل آماده کرده اید و حال قصد ارائه مطلب را دارید، مشخص است مثل گذشته عمل می کنید بدون هیچ مشکلی.



حال بر روی صفحه کلیک راست کنید و مطابق عکس گزینه Show Presenter View ( آنچه ارائه دهنده می بیند!!) را انتخاب کنید. خواهید دید که Note هایی که قبلا به این صفحه اسلاید پیوند داده بودید برای شما قابل مشاهده بوده و برای دوستانتان تنها همان صفحه اصلی نمایش داده می شود.


و این است راه حل ساده شرکت مایکروسافت برای این کار، راه حلی که علارغم سادگی بسیاری از کسانی که خود را اسلاید ساز حرفه ای هم می دانند از آن بی خبر اند و هنوز از شیوه های قدیمی شان استفاده می کنند.


س.ن: "ذکات علم آموختن آن است" - حضرت علی (ع)