دو کلمه حرف حساب

دو کلمه حرف حساب

کوچزاد دیگرستان‌ها منم
ساکن آنسوترستان‌ها منم!

خان قشلاقات کوچستان منم
قله‌ی بی‌قوچ پوچستان منم!

من الفبای ادب را حمزه‌ام
از جگرخواران هند غمزه‌ام!

سه بیت سه نگاه "لن ترانی" و یک جعل بزرگ!

دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۳۴ ب.ظ

متن زیر را اگر دستی در دنیای مجازی داشته باشید قطعا بارها دیده اید! اشعاری که کاملا جعلی می باشند!


"سه بیت، سه نگاه!

موسی خطاب به خداوند در کوه طور: اَرَنی (خود را به من نشان بده)

خداوند: لن ترانی (هرگز مرا نخواهی دید)


سعدی:
چو رسی به کوه سینا ارنی مگو و بگذر
که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"


حافظ:
چو رسی به طور سینا ارنی بگو و بگذر
تو صدای دوست بشنو، نه جواب "لن ترانی"


مولانا:
"ارنی" کسی بگوید که ترا ندیده باشد
تو که با منی همیشه، چه "تری" چه "لن ترانی"


خب عرضم به حضور مبارکتان تنها بیت اول منسوب به سعدی است! و در یکی از نسخه ها بعنوان بیت الحاقی موجود است! و دو بیت دیگر به هیچ عنوان صحیح نیستند! شاید دلیل اینکه شعر شیخنا سعدی در ابتدا آمده همین باشد که خواننده به اصل مطلب و جعلی بودن دو بیت بعد توجهی نکند!

عجب عجیب پیچیده شده این دنیای مجازی...

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۳۰
آقاگل ‌‌

نظرات  (۲۹)

گاهی دیگه از پدیده می‌گذره و تبدیل به آفت می‌شه :|
مثل همین قصه سعدی... خدا رحمتش کنه، نیست که ببینه چه چیزایی به اسمش کردن :/
پاسخ:
شعر غزل رو منصوب میکنند به سهراب!
و دیده شده شعر نو رو منصوب میکنند به برادر مولوی!
و دیده شده مثنوی هفتاد من آقای ناصر فیض که اثری طنز هست رو پایینش میزنن مولوی!
.
باز خوبه در مورد سعدی شعر صرفا شبهه ناکه!
در مورد مولوی و حافظ اصلا شعر از این بندگان خدا نیست بی شک و شبهه!

عجب!!!
پاسخ:
به همین چراغ وای فایی که دو روز قطع بود قسم!
واقعا عجب ... وعجب تر این که ما هم اصلا به اندازه ی یه اپسیلون دقت نداریم ...
پاسخ:
خودمم قبلا چندبار دیده بودم و به راحتی ازش گذشته بودم.
اینبار جایی دیدم این مطلب رو و چک کردم و دیدم که بعله این شعر اصلا از جناب حافظ نمیتونه باشه:/
ممنون بابت اینکه اطلاع دادید:)
پاسخ:
خواهش.
:)
جدیییییییی ؟؟؟!! 

پاسخ:
آره، جعلیات اینچنینی خیلی رواج داره متاسفانه.
واقعا دنیای مجازی سخت شده...
من هم چندین بار دیده بودمش، اما فکر میکنم به دلیل اینکه نکته منفی نداشتند به همین دلیل دچار شک نشدیم درموردشون. الان از گنجور جستجو کردم هیچکدوم رو پیدا نکردم، اما همونطور که گفتید، بیشتر فقط بیت منصوب به سعدی تایید شده. البته دو بیت دیگر هم معانی خوبی دارند(درظاهر)
به هرحال ممنون برای اطلاع رسانی، نباید این طور جعلها انجام بشن. :)
پاسخ:
عجیب شده.
شعرهایی با این مضمون هست.
کم هم نیستند ولی خب این دو شعر از مولوی و حافظ نیستند.
خواهش میکنم.
حرص نخورین پوستتون چروک میشه:دی
پاسخ:
بازهم چشم!:دی
حرص نخورین پوستتون چروک میشه:دی
پاسخ:
چشم:)
ممنون بابت اطلاع‌رسانی
شرمنده بابت کم حرفیم :):
پاسخ:
خواهش.
:)
لطف داری دادا.
ممنون بابت بودن هات.
۳۱ فروردين ۹۵ ، ۰۱:۰۶ פֿـانم گــلآب
الامان از دنیای مجازی :/
پاسخ:
پناه میبرم به خدا از دست این جعلیات مجازی...
دیگه به هیچی نمیشه اعتنا کرد تو دنیای مجازی...انقدر دروغ زباد شده و هرچیزی رو عوض میکنن و میگن
پاسخ:
حق با شماست.

بیت منصوب به مولانا رو خیلی دوست دارم. بم احساس رهایی میده. احساس متفاوت بودن و برای دل خود زندگی کردن. یه شخصیته قوی اینطوری و با این ادبیات حرف میزنه. البته منظورم سراینده نیست. دارم حسی حرف میزنم.
دلیل جعل شدن این ابیات و محول کردنشون به این بزرگان میتونه خود کم بینی باشه. سراینده یه بیت خوب نوشته اما یا به دلیل اینکه نمیتونسته ادامه بده و یا اینکه احساس میکرده این دو بیتی که بعد از خلقشون کلی شوق و ذوق داشته ممکنه بعد از شنیده شدن از اون یکی گوش در بشن و خیلی بهشون بها داده نشه ترجیح داده خودش گمنام بمونه اما اثرش زنده بمونه. البته ممکنه این بلا رو هم مخاطب سر سراینده آورده باشه. یا خیلی مفروضاته دیگه.
ضمنن خیلی سخته که منبع اصلی و اصیل رو مردم عادی یعنی ما بتونن پیدا کنن. حتی خیلی از کتابا هم کم و زیاد داره. چه خوبه که اینجور وقتا یه آدمی که سواد ادبی داره و سال ها تحقیق کرده در این زمینه توی فضای مجازی فعال باشه. وبلاگ بنویسه. کانال داشته باشه. حالا خودش یا با واسطه...
در آخرم متاسفم که چندماه پیش با دیدن این سه بیت انقدر ذوق مرگ و هپروتی شدم که بدون تحقیق برای دوستم فرستادمش. البته بعدا دنبال نسخه کامل بیت مولانا گشتم. اما همونطور که گفتین چیزی پیدا نکردم :)
امیدوارم کامنت بلند دوست داشته باشین :)
پاسخ:
با دلایلی که بابت جعل شدن ابیات برشمردید موافقم، البته بیشتر اوقات دلیل مخاطب ها هستند تا خود سراینده یا نویسنده. کم نیستند آثاری که نویسنده های معروفی نیز دارند ولی اثرشان به اسم دیگری نوشته شده! شاید مثال بارز آن شعر معروف "صفر را بستند تا ما به بیرون زنگ نزنیم از شما چه پنهان ما از درون زنگ زدیم!" باشد که از آقای اکسیر هست. ولی بسیار دیده ام که به اسم آقای پناهی یا حتی سهراب نوشته شده.
در فضای مجازی کانالی با اسم کمپین مبارزه با جعلیات شکل گرفته و خدارا شکر موفق هم بوده اند این آدرس کانالشون : @jaliyat
.
از کامنت بلند و پربارتون بسیار تشکر.
:)
سلام دوستان عزیز. فقط خواستم یادآوری کنم که منسوب در چنین مواردی صحیح است (منسوب به سعدی و.....) و نه منصوب. زنده باشید. 
پاسخ:
سلام.
ممنون.
بنده ید طولایی در غلط نویسی دارم متأسفانه :(
تشکر که ذکر کردید.
اصلاح شد.
سلام دوست عزیز
مطلب پاک شد
مرسی که خبر دادید
منم دوست ندارم مطلب دروغ منتشر کنم
پاسخ:
سلام.
:)

خواهش میکنم.
احسنت به شما برادر.
موفق و موید باشید.

از کجا معلوم که جعلی باشه
شما اینو از کجا شنیدین
اگه دو تای بعدی از مولانا و حافظ نبوده باشه پس شاعرشون کیه
بعید می دونم همچین ابیات زیبایی رو کسی سروده باشه و اسم خودش رو روی شعر نزاشته باشهاگه اشعار این شعرا رو خونده باشین کاملا متوجه میشین که این دو بیت شعر کاملا مطابق نظر و دیدگاه مولانا و حافظه

خطاب به نویسنده ی این مطلب بگم که من نمیگم این مطلب صحت داره یا نه اما تشخیص این امر رو تقریبا محال می دونم .شما اگه یک درصد احتمال می دادید که ممکنه خلاف این باشه،نباید این متن رو توی وبتون میزاشتیداینکه سندی درمورد هویت شعرای این ابیات نیست، دال بر دروغ بودن این شایعه نیست
به هر حال الله اعلم

خطاب به اون هایی که یه سری دیدگاه گزاشتن بگم که شما نباید به راحتی هر مطلبی رو که می خونید باور کنید
از کجا معلوم که همین متن هم دروغ نباشه؟
خنده داره

پاسخ:
سلام علیک.
خوشبختانه جریانی در فضای مجازی شکل گرفته که اقدام به انتشار اشعار جعل شده و اشتباه می کنند. کمپینی با اسم "مبارزه با نشر جعلیات." هدف این کمپین که مورد تایید بسیاری از نویسندگان و اساتید علم ادبیات هم هست جلوگیری از نشر اشعار و متون جعلی در فضای مجازی است. موردی که با توجه به نرم افزارهای شبکه های اجتماعی خیلی شایع هست. به قدری شایع که مثلا شعری که سبک آن غزل هست رو به سهراب نسبت می دهند! 
تا جایی که بنده اطلاع دارم شیوه کار هم به این صورت هست که اگر شعری به اون ها معرفی شد که مشکوک به جعل بود. تمام کتاب ها مورد جستجو قرار می گیره تا سندیت شعر تایید و یا تکذیب بشه. 
در مورد این سه بیت هم در متن توضیح دادم. فقط شعر اول در یکی از نسخه های کتاب سعدی آمده و هیچ سندیتی برای دو شعر دیگر نیست! 
والا من منظور شمارو در ادامه مطلب متوجه نشدم! هدف من جلوگیری از نشر این اشعار جعل شده هست. حالا عده ای دوست دارن با این متون و جعلیات لایک بگیرند بماند! بعلاوه که اینجا یک رسانه آزاد هست و بنده اختیار کامل دارم هر مطلبی که مورد تایید خودم بود رو در اون منتشر کنم!  
خنده دار حرفی بود که شما زدید البته!
هر وقت دیپلمت رو گرفتی بیا صحبت میکنیم.
باقی بقا!

گذاشت هم با ذ هست جناب مهندس ادیب خنده روی!
۰۶ مهر ۹۵ ، ۱۷:۱۱ سینا رنجبر

علامه طباطبائی

حجة الاسلام امجد میگویند:در مجلس عقدی در حضور مقام ولای ولاء[آقای خامنه ای]به ایشان عرض کردم :"دبستانی[شعر] بخوانم ،یا دبیرستانی،یا دانشگاهی،یا فوق دانشگاهی؟"فرمودند:"بخوانید "گفتم:

 

شاعری در مرحله دبستانی گفته  است:

چورسی به طور سینا اَرِنِی مگو تو بگذر

که نیرزد این تمنی به جواب لَن تَرانی

 

شاعری در مرحله دبیرستانی سروده است:

چورسی به طور سینا اَرِنِی بگو تو مگذر

چه خوش است از او جوابی چه تری چه لَن تَرانی

 

ودیگری در مقامی بالاتر سروده است :

اَرِنِی کسی بگوید که تورا ندیده باشد

تو که بامنی همیشه چه جواب لَن تَرانی؟!

 

اما به مرحوم علامه طباطبائی منسوب است... که [بادلی شکسته] فرموده اند :

سحر آمدم به کویت که ببینمت نهانی

اَرِنِی نگفته گفتی دوهزار لَن تَرانی

 

و"آقا" خیلی خوششان آمد

 

اَرِنِی : نشانم بده /لَن تَرانی:موکدا(یا هرگز)مرانمی بینی(حضرت موسی_علی نبینا و آله وعلیه السلام_از خداوند در خواست کردکه خود را به وی نشان دهد.خداوند فرمودند:"به تاکید (یا هرگز)مرانمی بینی"اما از روی لطف وبرای آن که پرسش موسی _علی نبینا و آله وعلیه السلام_ بی پاسخ نماندبه وی دستوری دادو موسی در پی عمل به آن  بهره ای برد_رک:سوره اعراف آیه 143_)

 

"ز مهر افروخته-سید علی تهرانی-صفحه ی 153و165"

 


پاسخ:
ممنونم برا ذکر این مورد.
تشکر.
:)

این هم سند! حتما بخوانید!
من از این سه بیت مجعول عجبا العروج کردم
تو که نکته دان عشقی بده کهنه خمر ما را
پاسخ:
ممنون.

اما واقعا زیباست 
حرف که از دل برارد ...
پاسخ:
زیباست. :)
ولی جعلی!
شما این همه معرفتی که تو این شعرا بود رو ندیدی رفتی نشستی سر شاعرش. برو فکر نون کن که خربزه آبه دنیا کجا رو داره سیر می کنه ما کجاییم؟
ضمنا بنده تحصیلاتم کفش دیپلمه و سقفش رو هم بهت بگم باورت نمی شه منو به دروغ متهم می کنی شما اقلا رو دیپلمش حساب کن.
پاسخ:
دکترای ادبیات هم که باشید وقتی پیامتون رو به صورت ناشناس می زنید نشان دهنده شأن و شخصیت شماست! این از سقفش.
کف داستان هم دلیل برای بحث با شما نمیبینم!

درسته دو بیت مولانا و حافظ چرت و پرتن
ولی باید قبول کنیم که چرت و پرتای خوبی هستن
تو که با منی همیشه !
صدای دوست بشنو !

۲۲ دی ۹۵ ، ۱۵:۲۶ النا سادات سید ابل قاسم کرمانشاهی
سلام من این
مطلب را
دوست 
دارم 
خدا
حاف
ظ

پاسخ:
:)
دوستانی که اصرار دارند این اشعار زیبا هستند باید بگم برای شما زیبا هستند اما کسی که مولانا رو خوانده و بشناسد متوجه تفاوتها خواهد شد . این بیت سوم نه تنها از مولانا نیست بلکه با افکار ایشان همخوانی ندارد . یعنی شما ادعا میکنید خدا را دیده اید ؟ خوش بحال همتون . خدایی که به موسی جواب لن ترانی میده را شما همیشه دارید میبینید ؟ احسنت بر شما . تبریک میگم .
پاسخ به «ایمان»
مطمئنا شما هم مولانا رو نه خوندید و نه می شناسید
درود بر همه
بدنبال ارنی وارد وب گاه شما شدم. با احترام به همه ی دیدگاه ها احساس خودم رو از مطلب نوشتم
از دو دیدگاه احساس خوبی پیدا کردم که در زیر همین پیام قسمتی از آنها را آوردم .از این دو دوست برای بیان دیدگاه زیبایشان سپاس گذارم.از ویژگی های بارز انسان در حال تکامل ابراز دیدگاه رک و روشن است
با نظر حضرت مولانا موافقم وقتی می گوید *تو که با منی همیشه*
وقتی به گلی زیبا نگاه می کنم و پر از احساس خوب می شوم
وقتی پیام سپیده را می خوانم که کامل کننده احساس خوب من است
وقتی پیام طاهر را می خوانم که می گوید مراقب احساس زیبایت باش
دیگر بدنبال شکل ظاهری برای خدا نمی گردم چرا که سیگنال های مثبت اش را به هر شکلی به من می رساند یک رود خانه ی زیبا کوهی آرام و صبور دریایی عمیق و آرام مردمی مهربان و ...
سپی‍ ده
بیت منصوب به مولانا رو خیلی دوست دارم. بم احساس رهایی میده. احساس متفاوت بودن و برای دل خود زندگی کردن. یه شخصیته قوی اینطوری و با این ادبیات حرف میزنه. البته منظورم سراینده نیست. دارم حسی حرف میزنم.

طاهر
بعید می دونم همچین ابیات زیبایی رو کسی سروده باشه و اسم خودش رو روی شعر نزاشته باشهاگه اشعار این شعرا رو خونده باشین کاملا متوجه میشین که این دو بیت شعر کاملا مطابق نظر و دیدگاه مولانا و حافظه


پاسخ:
سلام. 
درود به شما.

من بیت سعدی خیلی به دلم نشست چه از خودش باشه چه نباشه.میگه اگه میدونی جواب مخاطب منفیه خواهش نکن حتی اگه خالق معشوقت باشه.عین این قضیه برای من اتفاق افتاد و چند سال تلخ رو پشت سر گذاشتم.
این هم قشنگه:

دردی است درین دلم نهانی

کان درد مرا دوا تو دانی

تو مرهم درد بیدلانی

دانم که مرا چنین نمانی

من بندهٔ بی کس ضعیفم

تو یار کسان بی کسانی

گر مورچه‌ای در تو کوبد

آنی تو که ضایعش نمانی

از من گنه آید و من اینم

وز تو کرم آید و تو آنی

یارب به در که باز گردم

گر تو ز در خودم برانی

از خواندن و راندنم چه باک است

خواه این کن و خواه آن تو دانی

گویم «ارنی» و زار گریم

ترسم ز جواب «لن ترانی»

پیری بشنید و جان به حق داد

عطار سخن مگو که جانی


نسخ التابید فی نفی تری
.....وارانا وجهه رب الوری
لیت فینا کان موسی فیری
....ماتمناه بطور مجهدا 
وانثنی منه بکفی معدم 
این شعر اقای شیرازی به حضرت موسی ع میگوید در نبوه محمد ص خداوجه او ص به مانشان داده چون قبلا موسی ع اورا ندید فقط اتش مبارک را دید ولی کس صاحب خطاب را ندید یعنی از اتش چیزی شنید ولی چیزی ندید ودر توحید اهل البیت ع رب الارض قائم ال محمد ع مهدی موعود ع چون.درتفسیر ایه واشرقت الارض بنور ربها تفسیرش( ربها رب الارض مهدی ع السر المستودع فی فاطمه ع احمد الموعود ع شاعر میگوید به عربی لن ترانی منسوخ شده در بعثت بیامبر ص ووجه او به مانشان داد رب الوری ( نحن صنائع الله والخلق صنائعنا   ) یعنی رب شما  محمد ص ووجه الله محمد وید الله محمد ص وعلی ع میگوید به خدا قسم منم که به خلایق گفتم الست بربکم قالو بلی ...خوب بعد شاعر ادامه میدهد میگوید ای کاش موسی که مکلم الرب من النار ای کاش باما میاد یا باما باشد که ببیند وجه ربه محمد ص انکه تمناش کرده ولی بادست خالی برگشت نظر بنده عربی زبان عطری ان شا الله تونستم به صاحبان دل برسانم وبشاره دهم که این تفسیر از وصی اقا مهدی ع احمد الحسن ع در توحید امده وگفته توحید حقیقی ومقبول شناخت ولی الله خلیفه الله چه بیامبر چه نبی چه رسول وتبعیت از فرمان او چون خدا را کسی نمیشناسد فقط محمد  ص وعلی ع اما بقیه باید امر وفرمان باید از محمد ص خلیفه الله بگیرند  واسم الله محمد ص جامع الاسما والصفات از اسم الله محمد را خلق کرده که احب الاسما واتم الکلمات عند الله الکنه والحقیقه (هو) نه رسم ونه اسم ونه نشان محتاج سبحانه لیکن احب ان یعرف فخلق محمد وارسله للخلق لکی یعرف  اگر توحید بخواهید درست بفهمید به سایت (المهدیون ) مراجعت فرمایید موقع وصی المهدی ع احمد الحسن ع الیمانی الموعود ع 
سلام
در وصف رسول اکرم (ص)
تو به این جمال وحسنت چو به طور ارخرامی
ارنی بگردد ان کس که بگفت لن ترانی
چو رسم به کوه سینا ارنی به حق نگویم 
نه که ترس لن ترانی به سرم گذر کند نه 
من از آن جهت که با عشق نگرم به عالم دل 
به هر آن کجا که گردم همه جا پر از ترانی است 
Zahra 
 سلام 
هرچند این بیت ها از شعرای یاد شده نیست اما باز هم زیبایی خاصی داره و هر کدوم به نوعی زیبا هستن ممنونم که اطلاع دادین چون واقعا ذهنم رو درگیر کرده بود منم یه برداشتی داشتم که براتون ارسال کردم .zahra 
پاسخ:
سلام.
خواهش.
ممنونم 

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">